Nederlandse zzp’ers kunnen niet meer zonder website. Het is een belangrijk kanaal voor het binnenhalen van omzet. 95 procent van de zzp’ers heeft een website. De gemiddelde extra omzet van deze sites bedraagt 22.500 euro per jaar. De ene website is natuurlijk succesvoller dan de andere.

De cijfers komen uit onderzoek naar de opbrengsten en kosten van websites van zzp’ers in Nederland naar aanleiding van een vergelijkbaar onderzoek in Groot-Brittannië. Onderzoeksbureau MediaTest heeft dit onderzoek in opdracht van SIDN uitgevoerd door middel van een online enquête onder 1.280 Nederlandse zzp’ers.

Website belangrijk kanaal
De Nederlandse zzp’er is massaal online te vinden. Maar liefst 95 procent heeft een website. Dit in tegenstelling tot in Groot-Brittannië waar slechts 65 procent van de zzp’ers een website heeft. De zzp’ers geven zelf ook aan dat de website een rol speelt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten (84 procent). Online verkoop is maar voor een klein deel een belangrijk doel van de site (30 procent). Veel meer dient de site om de online vindbaarheid te vergroten (91 procent), expertise aan te tonen, de geloofwaardigheid te versterken en meer bereik te genereren (alle rond de 85 procent).

Geringe investering
De website van de Nederlandse zzp’er bengt gemiddeld meer dan die van de collega’s in Groot- Brittantie. Deze zelfstandigen halen gemiddeld 19.550 euro uit hun websites. Voor de kosten hoef je ene website ook niet te laten. Per jaar zijn de kosten gemiddeld 300 euro en men steekt zelf rond de 16 uur in de site.

Handel en bouw profiteren het meest
Wel zien we dat de ene branche de website succesvoller benut dan de andere. De extra omzet binnen handel (34.250 euro ) en bouw ( 28.600 euro) is beduidend hoger dan die binnen verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening (nog geen 8.000 euro). Daarnaast is de meerwaarde voor starters (tot vijf jaar actief) beduidend lager dan die van meer ervaren zzp’ers ( 8.950 euro versus 25.000 euro).

Bron: BC.NL

Pin It on Pinterest

Shares